Oppstarten av grunnarbeidet utsettes til våren 2027
– Det er en omfattende og kompleks prosess å bygge nytt energiverk i arktiske strøk. Det er mange brikker som skal på plass, både opp mot regulatoriske myndigheter og når det gjelder tekniske spesifikasjoner. Vi ser at vi ikke vil komme i mål med nødvendige reguleringsprosesser for å rekke oppstart med grunnarbeid denne høsten, og vi sikter oss nå inn på å kunne starte neste vår, sier Bergit Svenning, leder for utbyggingsprosjektet i Store Norske.
Energisystemet i Longyearbyen står overfor en større oppgradering: bygging av nytt kraftverk og fornyelse av strøm- og fjernvarmenettet. Planleggingen av kraftverket er godt i gang, og opprinnelig var planen å starte med grunnarbeidet i september i år. På grunn av permafrost er det prosjektert en fundamenteringsløsning med frysefundamentering, der grunnen holdes permanent frossen ved hjelp av et kjøleanlegg. Gravearbeider må utføres i sommerhalvåret når grunnen er tint, før innfrysning skjer påfølgende vinter. Innfrysningen tar om lag seks til åtte måneder før byggearbeidene kan starte. Når oppstart i september ikke er mulig, må gravearbeidene utsettes til neste vår.
– Prosjektorganisasjonen jobber for fullt med å planlegge hele prosjektet, slik at vi skal være godt forberedt på de videre prosessene når vi kommer i gang, sier Svenning.

Store Norske overtok 9. januar i år ansvaret for energiforsyningen i Longyearbyen gjennom Svalbard Energi AS. Selskapet har utlyst anbudskonkurransen for de første byggetrinnene av det nye energiverket.
– Vi har en god dialog med entreprenørene om videre fremdrift i prosjektet, og vi ser på hvordan vi kan løse dette på en god måte, sier Svenning.
Utsettelsen av prosjektet med ett år medfører noe økte kostnader, men det er for tidlig å anslå hvor mye ifølge Svenning.